Joep Vossebeld ©

  1. EVERYTHING THAT CAME IN GOT AN ANSWER

    the VEC archives of Rod Summers

    1 juli 2023 – 1 april 2024, Bonnefantenmuseum Maastricht

    .

    Al meer dan vijftig jaar ontvangt Rod Summers wekelijks een grote hoeveelheid postkunst of mail art van over de hele wereld.

    .

    Alle ingekomen brieven, collages, tekeningen, boeken, audiocassettes, multiples en zelfs dozen met complete sculpturen die Summers ontvangt, worden bij binnenkomst nauwkeurig genoteerd in een kaartsysteem. Geschat wordt dat het archief op moment meer dan 15.000 kunstwerken bevat, vanaf 1973 tot nu; een duizelingwekkend aantal als men beseft dat ieder item dat binnenkomt door Rod Summers wordt beantwoord met een origineel werk van hemzelf. Summers beschouwt het VEC archief als de helft van een gesamtkunstwerk. De andere, door hem verstuurde helft,  is verspreid over de wereld.

    .

    Voordat Rod Summers (Dorset GB, 1943) zich als kunstenaar vestigde in Maastricht had hij een carrière bij de Royal Air Force, waar hij meer dan 13 jaar diende. Als hospik werd Summers in 1970 gestationeerd in de Cannerberg, een ondergrondse militaire basis net buiten Maastricht. Hoewel dit het geheime hoofdkwartier van de NATO tijdens de Koude Oorlog betrof, gebeurde er in die jaren weinig opzienbarends; Summers sleet zijn dagen met kaartspelletjes als Cribbage en het controleren van de medicijnvoorraden.

  2. Op zoek naar afleiding sloot Summers zich op vrije dagen aan bij de kunststudenten van de Jan van Eyck Academie, waar hij vervolgens op aanraden van kunstenaar Raúl Marroquín in 1973 zelf toelating deed. Hij werd aangenomen, tekende zijn ontslagbrief bij de RAF om nog dezelfde dag aan de slag te gaan in de academie. Al vanaf het begin kocht het Bonnefanten werken van Summers aan voor de collectie, variërend van kunstenaarsboeken, video’s van performances tot audiocassettes.

    .

    Centraal in de tentoonstelling staat de ‘inkomende post’ en ‘uitgaande post’, waar de meest recent binnengekomen mail-art stukken getoond worden en de werken die Rod Summers als antwoord zal sturen. Eén dag per week zal de kunstenaar op zaal de post openen en beantwoorden. Een oud motto van de mail-art kunstenaars luidt: "Mijn brievenbus is een museum." Voor deze tentoonstelling is het motto omgedraaid en wordt voor het eerst: "Het museum is mijn brievenbus".

    .

    In de tentoonstelling is een dwarsdoorsnede van het VEC archief te zien met werken van:
    Anna Banana (CA), Vittore Baroni (IT), John M. Bennett (VS), Teatske Burgerjon (BE), Ryosuke Cohen (JP), Mike Dyar (VS), H.R. Fricker (CH). Helenka (Polen), Magda Lagerwerf (NL), Brian Lane (UK), Tohei Mano (JP), Raul Marroquin (CO) , Marlies Mulders (NL), Katarina Nikoltsou (GR), Jürgen O. Olbrich (DE), Henk van Ooijen (NL), Cheryl Penn (ZA), Pawel Petasz (PL), Laura Puska (FI), Berty Skuber (IT), Ísak Óli (IS), Fred Truck (VS) Jan Vale (NL), Horacio Zabala (AR), Alexander Zhurba (UA) e.a.

    .

    Luister hier de Metropolis M podcast Feedback, waarin Alix de Massiac de tentoonstelling bezoekt.

    .

    samenstelling: Martín La Roche & Joep Vossebeld

    video: Charlotte Lagro

    Bonnefantenmuseum Maastricht

  3. In deze puzzeldoos schets/maquette verzamelden Martín La Roche en ikonze ideeën voor de tentoonstelling over het VEC-archief.

    In deze puzzeldoos schets/maquette verzamelden Martín La Roche en ikonze ideeën voor de tentoonstelling over het VEC-archief.

    In deze puzzeldoos schets/maquette verzamelden Martín La Roche en ikonze ideeën voor de tentoonstelling over het VEC-archief.

    In deze puzzeldoos schets/maquette verzamelden Martín La Roche en ikonze ideeën voor de tentoonstelling over het VEC-archief.

    • 1

      In deze puzzeldoos schets/maquette verzamelden Martín La Roche en ikonze ideeën voor de tentoonstelling over het VEC-archief.

    • 2